Beter leren slapen

Heb je moeite om in slaap te vallen? Of ben je midden in de nacht regelmatig wel eens wakker? Dan val je onder de groep slechte slapers: dertig procent van de Nederlandse bevolking heeft regelmatig problemen met slapen. In onze nieuwste blog geven wij tips en advies om een betere nachtrust te krijgen.

Wat is slapeloosheid?

Slapeloosheid is een slaapstoornis waarbij men moeite heeft om in slaap te vallen, (door)slapen of vroeg wakker worden. Wanneer weet je of je last hebt van slapeloosheid? Er zijn verschillende symptomen, namelijk: moeilijk in slaap komen, moeite met doorslapen, vermoeid opstaan, prikkelbaar en concentratieproblemen. Herken jij een aantal van deze symptomen? Dan kun je kijken of de volgende slaaptips jou kunnen helpen.

Betere slaapomgeving

Een goed bed en matras zijn erg belangrijk om goed te kunnen slapen. Een matras wat al niet lekker ligt draagt niet bij aan een goede nachtrust. Ook de kamertemperatuur heeft effect op het slaapproces. De beste temperatuur in een slaapkamer ligt tussen de 15 en 19 graden, maar dit verschilt per persoon. Maak ook de kamer goed donker, want licht activeert juist de hersenen.

slapenloosheid

Dagelijkse beweging

Wanneer je elke dag een halfuur beweegt zorgt dit voor een betere nachtrust. Wel is het belangrijk om vier uur voor het slapen geen grote inspanningen meer te leveren. Sporten voor het slapengaan zorgt voor een hogere lichaamstemperatuur wat de slaaprust helaas verstoord.

Cafeïne en alcohol

Drink je s ’avonds graag nog een kopje koffie? Probeer vier uur voor het slapen warme dranken en cafeïne te vermijden. Alcohol helpt om sneller in slaap te vallen, maar je brein valt echter niet op natuurlijk wijze in slaap. Je wordt vaak duizelig of vermoeid wakker wanneer je alcohol hebt genuttigd.

Vermijd beeldschermen

De blauwe lichten die vanaf je telefoon- of laptopscherm komen zorgen ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt. Dit stofje zorgt ervoor dat je makkelijker in slaap valt. We geven jou dus als tip mee om voor het slapen onder meer geen Netflix te kijken of je mail te checken maar eerder een goed boek te lezen.

Wanneer je denkt dat het slaapprobleem niet overgaat adviseren wij een bezoek aan de huisarts. Heb je altijd last gehad met in slaap vallen en heb je een gouden tip? Mail hem gerust en dan voegen wij hem toe aan dit rijtje.